In de toekomst zitten we er warmpjes bij – of juist lekker koel



Installatieburo H. Muller bv uit Warmenhuizen

Windmolens, zonnepanelen, kerncentrales: iedereen houdt zich bezig met de vraag hoe we in onze toekomstige energiebehoefte moeten voorzien. Maar misschien is de betere vraag hoe we zuiniger kunnen omgaan met energie. Zo gaat veel energie verloren bij het verwarmen of afkoelen van onze woningen. Dat kan – en moet – anders.

Vroeger was het simpel: men neme een kolen- of oliekachel, steke die aan en de ruimte wordt verwarmd. Na de vondst van aardgas in Groningen stapte Nederland in de jaren zestig en zeventig massaal over op gasverwarming, wat een hoop smog in de straat scheelde. Nu staat de volgende transitie voor de deur: de overstap naar elektrische verwarming. ‘Stop meteen maar,’ zegt Jos Muller van H. Muller Installatieburo uit Warmenhuizen. ‘Het wordt hoogstens een overgang naar verwarming met behulp van elektriciteit. Elektriciteit is de hulpenergie, die wordt gebruikt voor de aandrijving van warmtepompen. Want daar zit de werkelijke energiebesparing.’

Zuinig en efficiënt
Met een warmtepomp kan energie worden onttrokken – of weer toegevoegd – aan de grond. Dan wordt bij een gesloten bron een lus van buizen in de bodem geboord, tot een diepte van zo’n 170 meter. Water wordt door deze lus gepompt en als het omhoogkomt, is de temperatuur ongeveer twaalf graden. Muller: ‘De warmtepomp koelt dit water vervolgens enkele graden af. Daarmee onttrek je energie aan het water en die kun je gebruiken om een huis te verwarmen. Vergelijk het maar met een koelkast: de achterkant van de koelkast, de ‘condensor’, is dus het deel waarmee het verwarmingswater wordt opgewarmd. Dezelfde truc kun je uithalen met grondwater en zelfs met de buitenlucht.’ Dergelijke warmtesystemen blijken erg efficiënt, een van de redenen waarom het installatiebedrijf van Jos Muller zich heeft gespecialiseerd in bodemenergiesystemen. Als een van de weinige bedrijven in Noord-Holland beschikt het over alle certificaten en diploma’s om met deze systemen, maar ook in de koudetechniek te werken. Dat geldt dus ook voor airconditioning, feitelijk een omgekeerde werking van een warmtepomp. Muller: ‘We bekijken per object, of dat nu een woning is of een bedrijfspand, hoe we de temperatuur zo efficiënt mogelijk kunnen regelen. Allereerst: wat is de behoefte van de bewoners of gebruikers? Wat is het warmteverlies van het gebouw? Kunnen we de grond in, is er ruimte voor alle apparatuur? We kunnen niet zomaar een toestel van de plank trekken en zeggen: dit is ‘m. De ene keer kom je op een lucht-waterwarmtepomp uit, de andere keer op een oplossing met bodemenergie.’

Bekwaam en gemotiveerd personeel
Verwarming is niet de enige specialisatie van de installateurs van Muller. Doordat gebouwen in Nederland steeds beter geïsoleerd zijn en vrijwel luchtdicht gebouwd worden, groeit de vraag naar systemen die niet alleen kunnen verwarmen, maar ook koelen en ventileren. In veel situaties is het mogelijk twee vliegen in één klap te slaan door te kiezen voor een combinatie van systemen, bijvoorbeeld met een warmtepomp die ook kan koelen. Muller: ‘Wij rekenen alles vooraf door: wat is er nodig, wat kost het en wat levert het op? Zo weet de klant altijd precies wat hij kan verwachten van het eindresultaat. De behoefte aan zuinige en efficiënte energiesystemen neemt toe, dat merken we aan alles. Voor ons is de uitdaging vooral om bekwaam en gemotiveerd personeel te vinden, daar zijn we hard naar op zoek. Je moet van aardig wat markten thuis zijn, want er gebeurt veel. Slimme thermostaten met apps, regelsystemen die anticiperen op weersomstandigheden, 3D-ontwerpen, ons vak gaat razendsnel vooruit. Dat maakt het bijzonder boeiend. Ik kan het iedereen aanraden.’ <

Installatieburo H. Muller bv | de Cres 10, Warmenhuizen 0226 – 393420 | info@hmuller.nl | www.hmuller.nl



Reacties

reacties


Advertentie

NIEUW! Het toeristenmagazine BERGEN

Je leest het overal: het toerisme is een snel groeiende sector in Nederland, met Noord-Holland als koploper! Inmiddels bezoeken per jaar maar liefst zo’n 1.380.000 toeristen Bergen. Het is de hoogste tijd dat we onze vele gasten een mooi overzicht ...


Advertentie

Word media-adviseur bij MAGGS!

Wij zijn we op zoek naar versterking voor ons sales-team! ...


Advertentie

Ofyr workshop bij Barbecues-XL

6 &13 april exclusief bij MAGGS nu voor € 25,- * Gratis tips & tricks * Schaaf je kooktechnieken bij * Proef de pure gerechten van de OFYR * Deel je passie en ideeën met andere kookliefhebbers Wat kan ik verwachten en wat krijg ik?...


Advertentie

Wandelschoenen aan en gaan!

Op avontuur in je eigen provincie Wandelen is in. Of je nou wilt luchten na een verstikkende week op kantoor, of als rechtgeaard buitenmens inspiratie zoekt voor nieuwe ommetjes: site en app van Wandelnetwerk Noord-Holland barsten van de suggesties....


Advertentie

Tijd om in te stappen!

Schoonheidsstudio 072 heeft er veel voor over om je te laten ervaren wat het in huis heeft. Nieuwe klanten bieden we daarom een kennismakingsbehandeling aan voor een ‘instaptarief’. Schoonheidsstudio 072 heeft er veel voor over om je te laten ...


Advertentie

Lezersaanbieding: Volvo XC40

Géén meerprijs voor automaat t.w.v. € 2000 Actie geldig tot 1 mei 2019 Klein hart, grote prestaties Alsof de Europese Auto van het Jaar 2018 nog niet populair genoeg was, volgde de XC40 in het afgelopen jaar geheime trainingen om compleet on...


Advertentie

Win een summerbody bij Bodyvit studio

MAGGS winactie t.w.v. € 850,- 1 maand Personal Training t.w.v. € 450,- 1 maand small group training t.w.v. € 150,- 10 days Detox van Fittergy t.w.v. € 250,- Heb je al zin in de zomer? Terecht, want die komt er sneller aa...


Advertentie

Amber ging voor goud en verovert de wereld!

Wie de prestigieuze Wellaprijs Colorvision Gold wil winnen, moet het vak verstaan, creatief zijn in kleurgebruik, en zorgen dat de look voor het model ook draagbaar is. Bovendien zal je het eindresultaat zo moeten presenteren aan de jury, dat die als...


Advertentie

Stadskaffee laurens

Don’t tell them, show them, zeggen ze in de filmwereld. Want wat valt er nog te zeggen als je deze foto’s ziet? Hooguit dat het een ware belevenis is om er te zijn. en stadskaffee met een wijnkamer, een herenkamer, een biljartkamer, een grote ba...


Advertentie

Kom uit de verf!

Als leidinggevende bij meerdere bedrijven waarbij ze menig medewerker moest beoordelen op zijn of haar functioneren, ontdekte Tamara Kooijman dat dit deel van haar werk haar bij uitstek trok. Ze besloot zich om te scholen tot loopbaanadviseur en star...


Advertentie

Aandacht = resultaat!

Wie in de zomer een ‘beach body’ wil hebben, moet alvast in de winter aan de slag. En dan niet alleen in januari om de lekkernijen van de feestdagen kwijt te raken; voor blijvend resultaat moet beweging een vaste routine worden. Maar hoe breng je...


Advertentie

25 jaar Bergerac!

Al 25 jaar is Bergerac een begrip. Niet alleen in de regio, ook bij de duizenden toeristen die ieder jaar de woon- leef- en genietwinkel weer binnenlopen. Om vooral die laatste groep tegemoet te komen, is er straks ook een Bergerac webshop. In de win...


Advertentie

Hesron Bon schreef een boek op zijn telefoon

'Het perfecte plaatje bestaat niet’ Nadat zijn toenmalige vriendin twee jaar geleden een streep zette onder hun relatie, wist Hesron zich geen raad met de leegte na haar vertrek. De wanhoop dreef hem tot het aanmaken van een account op een datings...


Advertentie

Bachelor party in stijl

Met de bruiloft in zicht is een bachelor party waarbij vriendinnen zich uitputten om een verrassend programma in elkaar te draaien, niet meer weg te denken. Zo ook voor Anne die terugkijkend de lingerie styling party de absolute kers op de taart vond...


Advertentie

Staunton: van levende legende tot fashion brand

Intuïtief, onafhankelijk, alternatief De Amerikaanse surfheld van weleer, Robby Naish - zijn tweede naam Staunton- is voor Maartje van Egmond het toonbeeld van een sterke onafhankelijke geest, die er een unieke leefwijze op nahoudt en volledig op z...