Staunton: van levende legende tot fashion brand



Intuïtief, onafhankelijk, alternatief

De Amerikaanse surfheld van weleer, Robby Naish – zijn tweede naam Staunton- is voor Maartje van Egmond het toonbeeld van een sterke onafhankelijke geest, die er een unieke leefwijze op nahoudt en volledig op zijn intuïtie vertrouwt. Een levende legende en een karakter dat naadloos aansluit bij de kledingstijl die ze ontwikkelde en haar inspireerde tot de naam Staunton Legend.

Maar daarmee stond het nog niet. Zoekend naar een passend logo kwam Maartje uit op een samensmelting van de vijfpuntsgordel die piloten dragen in de cockpit en de afbeelding van de Vitruvian Man uit 1492 van Leonardo da Vinci. ‘Want dat,’ zo legt ze uit, ‘visualiseert het aspect smart in de collectie van Staunton.’

Om tot zo’n sterk merk te komen – Staunton Legend werd geselecteerd voor de Parijse beurs – doorliep Maartje na de modeacademie diverse leerscholen.

‘Bij het merk Blosh heb ik alles over ontwerpen en het ontwikkelproces geleerd. We ontwierpen zes collecties per jaar die we lieten maken in Portugal. Dat verliep, ook qua communicatie, altijd heel vlot. Het bedrijf is nu bekend onder het label Aaiko. Daarna werkte ik een tijdje bij het merk Berghaus met jassenlabels als Damo en Daite. Dit bedrijf had een eigen atelier in huis, ook wel sampleroom genoemd. De hele ontwikkelingsketen zat onder één dak: hoofdcoupeur, patroontekenaars, snijtafel, atelierhoofd, naaisters, voorraden aan stoffen en fournituren. Een uniek bedrijf om bij te werken waar ik met nadruk de technische kant van het modevak heb geleerd. Pasvormen, stoffenkennis, TNO kwaliteitstests die we lieten doen voor bepaalde materialen om kwaliteit en duurzaamheid te kunnen waarborgen.

Kennis waar ik vandaag de dag nog steeds van profiteer. Voor Stonefashion met merken als Fortezza, Goldbergh en Reset, heb ik veel gereisd en gewerkt in het Verre Oosten zoals Hongkong en omgeving, voor het ontwikkelingsproces van collecties.‘

Met haar eigen label richt Maartje zich op high class travelling. Maar om van een abstract gevoel te komen tot een concreet beeld, was nog een hele gang. Haar partner Hjalmar Njiokiktjien speelde hierin een belangrijke rol.

‘Hjalmar is verkeersvlieger, maar hij komt uit een ondernemersfamilie. Ondernemen is voor hem iets heel vanzelfsprekends: hij overziet en voorziet alle opvolgende stappen die we moeten zetten. Om dat te kunnen doen, moesten we wel eerst op één lijn komen te staan. Met Staunton wil ik een internationaal gevoel uitstralen en door samen veel verschillende fashionsteden te bezoeken in Europa, Amerika en Azië kon ik hem uitleggen hoe landen verschillen en overeenkomen qua kleedgedrag. Dat vind ik oneindig fascinerend. Dit marktonderzoek is niet alleen voor ons samen heel belangrijk geweest, maar juist ook voor Hjalmar omdat hij nu inzag welke stappen vanuit creatief perspectief gezet moeten worden om een abstractie te visualiseren. Wat hij meebrengt als verkeersvlieger is zijn manier van communiceren: volgens strategisch plan logischerwijs moeiteloos in iedere nieuwe fase de rust voelen om de goede richting in te blijven gaan en de juiste beslissingen te nemen. Hjalmar is dan ook mijn klankbord en adviseur.’

En nu staat het merk. Waaraan herkennen we de vingerafdruk van Maartje?

‘Staunton zit in tussen formeel en informeel. Wat ik neerzet is een luxe high class ready-to-wear collectie met een krachtige en nonchalante look. In onze outfits ben je tiptop gekleed om op diverse gelegenheden zoals zakelijke afspraken, uitgaan, tijdens reizen in auto, tram of vliegtuig, of spontane ontmoetingen jezelf op je best te presenteren. Een aantal jasjes uit de collectie is draagbaar aan twee kanten, zodat je in een handomdraai je look kunt aanpassen, zonder extra kleding te hoeven meenemen. Ook voor in de winkel fijn omdat tegenwoordig low stock belangrijk is, en je hiermee met één artikel twee beelden kunt neerzetten. Daarbij behouden de items hun waarde omdat ze een tijdloos karakter hebben en ik op kwaliteit en design nooit concessies doe.’

En daarmee is de fase aangebroken om de winkels te benaderen waar Maartje haar merk graag ziet hangen. ‘Er zijn inmiddels meerdere geïnteresseerd. Waaronder Kèk Women en Alleman Mode uit Heiloo. En sinds kort doe ik met Le Nouveau Chef een co-creatieproject waarin mij is gevraagd om samen met masterchef Jonathan Zandbergen van Hotel –Restaurant Merlet een nieuwe look neer te zetten. Luxueus, tijdloos en met een up-to-date pasvorm waarmee het karakter van de chef-kok wordt benadrukt en waar hij in deze outfit zowel in de keuken als in de spotlights tot zijn recht komt. Helemaal Staunton.’

Staunton Legend
info@stauntonlegend.com  |  www.stauntonlegend.com
Studio | Atelier Staunton Legend
Industrieterrein Oosterzij Zuid, Nijverheidsweg 29 Heiloo



Reacties

reacties


Advertentie

25 jaar Bergerac!

Al 25 jaar is Bergerac een begrip. Niet alleen in de regio, ook bij de duizenden toeristen die ieder jaar de woon- leef- en genietwinkel weer binnenlopen. Om vooral die laatste groep tegemoet te komen, is er straks ook een Bergerac webshop. In de win...


Advertentie

Hesron Bon schreef een boek op zijn telefoon

'Het perfecte plaatje bestaat niet’ Nadat zijn toenmalige vriendin twee jaar geleden een streep zette onder hun relatie, wist Hesron zich geen raad met de leegte na haar vertrek. De wanhoop dreef hem tot het aanmaken van een account op een datings...


Advertentie

Bachelor party in stijl

Met de bruiloft in zicht is een bachelor party waarbij vriendinnen zich uitputten om een verrassend programma in elkaar te draaien, niet meer weg te denken. Zo ook voor Anne die terugkijkend de lingerie styling party de absolute kers op de taart vond...


Advertentie

Staunton: van levende legende tot fashion brand

Intuïtief, onafhankelijk, alternatief De Amerikaanse surfheld van weleer, Robby Naish - zijn tweede naam Staunton- is voor Maartje van Egmond het toonbeeld van een sterke onafhankelijke geest, die er een unieke leefwijze op nahoudt en volledig op z...


Advertentie

WINACTIE Beautystudio Anoeska de Wit

MAGGS mag 3 behandelingen weggeven van de vernieuwde BeautyStudio Anoeska de Wit Wie BeautyStudio Anoeska de Wit binnenwandelt, wordt getroffen door de nieuwe, rustige, lichte ruimte. Wat niet nieuw is, zijn de behandelingen. Een opsomming: facials,...


Advertentie

Bij twijfel: doorlopen!

Moodboard is je gids Met dank aan Kim Beijen Styling | 06 - 53 142 421 Kim Meertens-Beijen heeft al vele particulieren en grote bedrijven geholpen bij de styling van hun nieuwe of pas gerenoveerde pand. De wetmatigheden die ze daarbij hanteert, zij...


Advertentie

‘Groene’ investering komt naar je toe!

Het was liefde op het eerste gezicht: Suzanne en Johan keken op Funda en vielen als een blok voor het huis van hun dromen. Ze brachten eigen geld in, dus een hypotheek leek geen probleem. Er volgden gesprekken met hypotheekverstrekkers, maar hun woon...


Advertentie

15.09.2018: Shoppingday Heiloo!

Kom op 15.09.2018 naar Shoppingday Heiloo Stationscentrum! Onderstaande deelnemers organiseren deze feestelijke dag met een dagvullend programma en vele extra's: MvD Styles - Kado & Zo - Kèk Women - Teesti - Wildschut - Salon 81 Programm...


Advertentie

Koele kamers dankzij fluisterstille airco

Een auto met airco. Nog geen twintig jaar geleden was dat een echte luxe, inmiddels heeft zelfs het kleinste bolhoedje op wielen een heus klimaatsysteem aan boord. De verwachting is dat het in onze huizen niet anders zal gaan. Een koele zolderkamer o...


Advertentie

MAGGS culinaire deal: Cunst

Waar Eelke ten Broeke oprecht gelukkig van wordt, is koken en gasten een perfecte avond bezorgen. Zijn restaurant Cunst staat niet alleen voor eerlijke, landelijke en zoveel mogelijk biologische producten, maar betrekt deze ook bij voorkeur uit de ei...


Advertentie

Door het oog van de camera

Reisprogramma’s zijn in. Tachtigjarigen mogen voor de camera ijsberen gaan bekijken, we beleven angstige avonturen mee over smalle weggetjes langs ravijnen, of we zien hoe Floortje alles trotseert om aan het einde van de wereld een eenzame bewoner ...


Advertentie

Positief, eerlijk, duurzaam: drie keer blooming

In 2017 stonden ze bij Zoover in de top 5 van beste hotels in Nederland en ze wonnen de Hotelbel, de prijs voor duurzaamheid vanuit de zakelijke markt. Terecht, want blooming doet alles om zowel zijn eigen mensen als de gasten een positief gevoel mee...


Advertentie

‘Het leven is meer dan alleen sport’

Kai Reus over pieken en dalen in zijn leven Na in 2002 pas te zijn begonnen, maakte Kai Reus in 2003 al naam in de wielerwereld. Een geboren sporttalent die min of meer spelenderwijs in dat jaar grote wedstrijden won waaronder het wereldkampioens...


Advertentie

Nieuwbouw De Linde Exclusief in Heiloo

Modern, klassiek en om de hoek Wat is jouw droomhuis? Voor veel mensen luidt hierop het antwoord: een woning uit de jaren dertig. Al jaren is deze klassieke bouwstijl favoriet onder de Nederlanders. Maar waar vind je tegenwoordig nog zo’n juweel...


Advertentie

Man aan het woord / Gijs Boudewijn

De nieuwe tulpenbol: Bitcoin We zien hem regelmatig als financieel deskundige verschijnen in televisieprogramma’s als Radar en Opgelicht: Gijs Boudewijn, sinds 2014 adjunct-directeur van de Betaalvereniging. Op onze vraag in hoeverre de Bitcoin...