Man aan het woord / Gijs Boudewijn



De nieuwe tulpenbol: Bitcoin

We zien hem regelmatig als financieel deskundige verschijnen in televisieprogramma’s als Radar en Opgelicht: Gijs Boudewijn, sinds 2014 adjunct-directeur van de Betaalvereniging.
Op onze vraag in hoeverre de Bitcoin de nieuwe tulpenbol is die zijn waarde alleen behoudt zolang de mensen die eraan toekennen, antwoordt hij op persoonlijke titel.

Als leek ben ik geneigd te denken dat de Bitcoin windhandel is. Klopt dat? En is het dan niet vreemd dat de banken daaraan gaan meedoen?
Gijs: ‘Het is waar dat we de afgelopen jaren hebben vastgesteld dat Bitcoin door allerlei technische beperkingen niet geschikt is als grootschalig ruilmiddel om dingen te kopen en betalen. Betalingen met Bitcoin duren te lang, kosten te veel rekencapaciteit en zijn te duur geworden. Maar tegelijkertijd is de waarde van Bitcoin als vermogensbestanddeel (wat bijvoorbeeld goud of een aandeel in een bedrijf ook is) tot astronomische hoogte gestegen en leest iedereen over “Bitcoinmiljonairs”. De eerste Bitcoin betaling vond plaats begin 2010 toen twee pizza’s met 10.000 Bitcoin betaald werden. Die 10.000 Bitcoins waren op 31 december 2017 zo’n 160 miljoen dollar waard omdat 1 Bitcoin toen 16.000 dollar kostte. Van betaalmiddel werd het dus een oppotmiddel, net als goud. Steeds meer beleggers kopen Bitcoin omdat ze verwachten dat de koers verder zal stijgen omdat steeds meer mensen met diezelfde verwachting Bitcoins gaan kopen. Dat kan tot kuddegedrag leiden. Het verleden geeft hen alle reden dat te geloven, maar u kent de kreet: “In het verleden behaalde rendementen zijn geen garantie voor de toekomst”.

In de VS mogen sinds kort zogenaamde “futures” op cryptomunten verhandeld worden.. Dat zijn opties waarmee een belegger met een hefboomeffect kan speculeren op een stijging of een daling van Bitcoin. Op zich is daar niets mis mee zolang beleggers maar beseffen waar ze mee bezig zijn. Daarom wijst de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op het risico dat de huidige hype rondom Bitcoin (en andere cryptocurrencies) beleggers kan aantrekken die willen handelen in futures op Bitcoin, terwijl zij niet de benodigde kennis en ervaring hebben. En benadrukt om die reden ook dat beleggingsondernemingen een algemene zorgplicht hebben bij het aanbieden van Bitcoin-futures aan consumenten. Het schenden van die zorgplicht zou tot aansprakelijkheid kunnen leiden. De Europese Centrale Bank maakt zich inmiddels enige zorgen over de financiële stabiliteit als banken eigen posities in Bitcoin en andere cryptocurrencies zouden gaan innemen, terwijl de waarde daarvan heftig kan fluctueren.’

Datzelfde hebben we al een keer gezien. Was ons geld zomaar verdwenen, maar drukten we er even zo vrolijk miljarden euro’s bij om de economie weer op poten te krijgen. Dus bitcoin, dollar of euro: is geld nu een vorm van geloof of van zekerheid?
‘In het boek “Sapiens” beschrijft de historicus Harari mooi wat de mens onderscheidt van de dieren. Dat is namelijk het vermogen ons iets voor te stellen dat niet tastbaar is, ofwel geloof. Bitcoin is ook een geloof, en zolang genoeg mensen vertrouwen – geloof – in Bitcoin hebben, zit het met die Bitcoin wel goed en stijgt de waarde vermoedelijk nog verder. Maar als een meerderheid van de bezitters om wat voor reden ook het vertrouwen – geloof – in de Bitcoin verliest of in iets anders, bijvoorbeeld een andere cryptomunt, gaat geloven, kan het snel gebeurd zijn. En als je het zo beschouwt, is ook de euro gebaseerd op geloof en vertrouwen, met dit verschil dat de euro door de overheid wordt gegarandeerd en cryptocurrencies niet. Weg is weg.’

Waarom blijven we zo hardnekkig in luchtkastelen geloven? En wanneer stort ook de Bitcoin in denk je?
‘Mensen houden van luchtkastelen, en die storten in principe niet in zolang we dat niet willen. Maar ook: je weet pas dat iets gecrasht is als het gecrasht is. Niemand kan dat moment voorspellen. De vraag is eerder: op welke vraag zou Bitcoin het antwoord eigenlijk moeten zijn? Vermoedelijk is dat gewoon de vraag wat er voor nodig is om mensen een beetje gelukkig en tevreden te laten zijn. Liefde en respect voor elkaar lijken mij betere antwoorden op die vraag dan investeren in cryptocurrencies.’

Laatste vraag dan. Heb jij Bitcoins?
Gijs lacht. En zwijgt. <

interview: augusta verburg | fotografie: ernest selleger



Reacties

reacties


Advertentie

NIEUW! Het toeristenmagazine BERGEN

BERGEN staat online: check hier! Je leest het overal: het toerisme is een snel groeiende sector in Nederland, met Noord-Holland als koploper! Inmiddels bezoeken per jaar maar liefst zo’n 1.380.000 toeristen Bergen. Het is de hoogste tijd dat we on...


Advertentie

Word media-adviseur bij MAGGS!

Wij zijn we op zoek naar versterking voor ons sales-team! ...


Advertentie

Ofyr workshop bij Barbecues-XL

6 &13 april exclusief bij MAGGS nu voor € 25,- * Gratis tips & tricks * Schaaf je kooktechnieken bij * Proef de pure gerechten van de OFYR * Deel je passie en ideeën met andere kookliefhebbers Wat kan ik verwachten en wat krijg ik?...


Advertentie

Wandelschoenen aan en gaan!

Op avontuur in je eigen provincie Wandelen is in. Of je nou wilt luchten na een verstikkende week op kantoor, of als rechtgeaard buitenmens inspiratie zoekt voor nieuwe ommetjes: site en app van Wandelnetwerk Noord-Holland barsten van de suggesties....


Advertentie

Tijd om in te stappen!

Schoonheidsstudio 072 heeft er veel voor over om je te laten ervaren wat het in huis heeft. Nieuwe klanten bieden we daarom een kennismakingsbehandeling aan voor een ‘instaptarief’. Schoonheidsstudio 072 heeft er veel voor over om je te laten ...


Advertentie

Lezersaanbieding: Volvo XC40

Géén meerprijs voor automaat t.w.v. € 2000 Actie geldig tot 1 mei 2019 Klein hart, grote prestaties Alsof de Europese Auto van het Jaar 2018 nog niet populair genoeg was, volgde de XC40 in het afgelopen jaar geheime trainingen om compleet on...


Advertentie

Win een summerbody bij Bodyvit studio

MAGGS winactie t.w.v. € 850,- 1 maand Personal Training t.w.v. € 450,- 1 maand small group training t.w.v. € 150,- 10 days Detox van Fittergy t.w.v. € 250,- Heb je al zin in de zomer? Terecht, want die komt er sneller aa...


Advertentie

Amber ging voor goud en verovert de wereld!

Wie de prestigieuze Wellaprijs Colorvision Gold wil winnen, moet het vak verstaan, creatief zijn in kleurgebruik, en zorgen dat de look voor het model ook draagbaar is. Bovendien zal je het eindresultaat zo moeten presenteren aan de jury, dat die als...


Advertentie

Stadskaffee laurens

Don’t tell them, show them, zeggen ze in de filmwereld. Want wat valt er nog te zeggen als je deze foto’s ziet? Hooguit dat het een ware belevenis is om er te zijn. en stadskaffee met een wijnkamer, een herenkamer, een biljartkamer, een grote ba...


Advertentie

Kom uit de verf!

Als leidinggevende bij meerdere bedrijven waarbij ze menig medewerker moest beoordelen op zijn of haar functioneren, ontdekte Tamara Kooijman dat dit deel van haar werk haar bij uitstek trok. Ze besloot zich om te scholen tot loopbaanadviseur en star...


Advertentie

Aandacht = resultaat!

Wie in de zomer een ‘beach body’ wil hebben, moet alvast in de winter aan de slag. En dan niet alleen in januari om de lekkernijen van de feestdagen kwijt te raken; voor blijvend resultaat moet beweging een vaste routine worden. Maar hoe breng je...


Advertentie

25 jaar Bergerac!

Al 25 jaar is Bergerac een begrip. Niet alleen in de regio, ook bij de duizenden toeristen die ieder jaar de woon- leef- en genietwinkel weer binnenlopen. Om vooral die laatste groep tegemoet te komen, is er straks ook een Bergerac webshop. In de win...


Advertentie

Hesron Bon schreef een boek op zijn telefoon

'Het perfecte plaatje bestaat niet’ Nadat zijn toenmalige vriendin twee jaar geleden een streep zette onder hun relatie, wist Hesron zich geen raad met de leegte na haar vertrek. De wanhoop dreef hem tot het aanmaken van een account op een datings...


Advertentie

Bachelor party in stijl

Met de bruiloft in zicht is een bachelor party waarbij vriendinnen zich uitputten om een verrassend programma in elkaar te draaien, niet meer weg te denken. Zo ook voor Anne die terugkijkend de lingerie styling party de absolute kers op de taart vond...


Advertentie

Staunton: van levende legende tot fashion brand

Intuïtief, onafhankelijk, alternatief De Amerikaanse surfheld van weleer, Robby Naish - zijn tweede naam Staunton- is voor Maartje van Egmond het toonbeeld van een sterke onafhankelijke geest, die er een unieke leefwijze op nahoudt en volledig op z...