Hun geloof in mij



Als grondlegger van de housemuziek behoorde Dimitri (50) jarenlang tot de drie grootste dj’s ter wereld. Na een transformerende dip beleeft hij nu weer een glanzende comeback. In zijn columns beschrijft hij anekdotes uit zijn roerige bestaan.

Laatst drong het voor het eerst tot me door hoeveel relaties er zijn ontstaan bij mij op de dansvloer. Sommige van het eerste uur zijn nog steeds fan en nemen nu hun kinderen mee. Daar zitten ook Dimitri’s tussen, vernoemd naar mij. Dat weet ik omdat een paar ouders heel schattig aan me hebben gevraagd of ik dat goed vond. Natuurlijk vond ik dat: ik vind het een hele eer. Net als alle katten en honden die mijn naam hebben gekregen; het geeft aan hoe belangrijk mijn muziek voor mijn fans is.

Ik ben dankbaar voor mijn trouwe schare. Ik had toen ik begon niet kunnen bedenken dat we zo lang met elkaar zouden optrekken. Want dat gebeurt letterlijk: waar ik ook draai in Nederland, of zelfs daarbuiten zoals bij een van mijn eerste feesten in Parijs, ze pakken de auto en reizen me achterna. Nog steeds. Banden die ontstonden begin jaren 90 in de RoXY, een paar jaar later in de Chemistry en de afgelopen jaren weer in Trouw en Jan. Mensen zijn meegegroeid in mijn ontwikkeling. Een trouw die je bij veel jonge dj’s niet ziet: zij staan opeens in de spotlights met een enorme groep jonge volgers achter zich aan, om het volgende moment compleet te zijn vergeten omdat die volgers van het ene op het andere moment overstappen naar een andere dj/producer. Dus heel snel vergankelijk allemaal.

Misschien heeft de binding met mijn fans te maken met – op mijn periodes van heftig gebruik na – mijn constante stijl, mijn eigen typerende manier van muziek draaien. Voor mij is muziek geen modeverschijnsel dat opkomt en weer verdwijnt, maar iets universeels, iets absoluuts. Het werkt of het werkt niet. Ik maak het niet, ik ben het doorgeefluik, een kanaal. Dat kanaal raakt verstopt zodra ik te veel ga denken; dan ben ik afgeleid, kan ik zelfs onzeker worden. Maar blijf ik bij mijn gevoel, in het moment, en volg ik wat er dan in mij opkomt, dan krijgt de magie de kans. Gebeurt er iets waar je niet trots op bent omdat jij het doet, maar waar je dankbaar voor bent omdat het je wordt gegeven. Dat is zo mooi!

Mijn muziek heeft dan ook niets met jong of oud te maken, die is van alle generaties. Ik heb dat nooit gekend. De kloof die ik als begin twintiger heb gevoeld tussen de analoge jaren 60 muziek van mijn ouders en het elektronische dansmuziektijdperk sinds de entree van housemuziek eind jaren 80, was enorm. Ik zou nooit op hun muziek los hebben kunnen gaan. Maar tegenwoordig overlapt het elkaar. Is het zo mooi dat jongeren ook op mijn muziek afkomen. En als ik dan die chemie tussen ouderen en jongeren zie… Die is leeftijdsloos!
Op zulke avonden drijf ik op de energie van mijn fans. Word ik erdoor opgetild. Zoals die avond van mijn comeback in Trouw. Vier maanden daarvoor was mijn onderbeen geamputeerd en mijn artsen hadden me sterk afgeraden om een lange avond staand te draaien. Twee uurtjes gaven ze me. Maar ik wilde mijn publiek per se een hele nacht geven. En dat lukte: de liefde en de support van mijn fans gaven me vleugels en waar je normaal pas een jaar na de amputatie onafgebroken vier uur op een prothese kunt staan, daar deed ik het zeven uur. Dat is wat hun geloof in mij doet.’



Reacties

reacties


Advertentie

NIEUW! Het toeristenmagazine BERGEN

Je leest het overal: het toerisme is een snel groeiende sector in Nederland, met Noord-Holland als koploper! Inmiddels bezoeken per jaar maar liefst zo’n 1.380.000 toeristen Bergen. Het is de hoogste tijd dat we onze vele gasten een mooi overzicht ...


Advertentie

Word media-adviseur bij MAGGS!

Wij zijn we op zoek naar versterking voor ons sales-team! ...


Advertentie

Ofyr workshop bij Barbecues-XL

6 &13 april exclusief bij MAGGS nu voor € 25,- * Gratis tips & tricks * Schaaf je kooktechnieken bij * Proef de pure gerechten van de OFYR * Deel je passie en ideeën met andere kookliefhebbers Wat kan ik verwachten en wat krijg ik?...


Advertentie

Wandelschoenen aan en gaan!

Op avontuur in je eigen provincie Wandelen is in. Of je nou wilt luchten na een verstikkende week op kantoor, of als rechtgeaard buitenmens inspiratie zoekt voor nieuwe ommetjes: site en app van Wandelnetwerk Noord-Holland barsten van de suggesties....


Advertentie

Tijd om in te stappen!

Schoonheidsstudio 072 heeft er veel voor over om je te laten ervaren wat het in huis heeft. Nieuwe klanten bieden we daarom een kennismakingsbehandeling aan voor een ‘instaptarief’. Schoonheidsstudio 072 heeft er veel voor over om je te laten ...


Advertentie

Lezersaanbieding: Volvo XC40

Géén meerprijs voor automaat t.w.v. € 2000 Actie geldig tot 1 mei 2019 Klein hart, grote prestaties Alsof de Europese Auto van het Jaar 2018 nog niet populair genoeg was, volgde de XC40 in het afgelopen jaar geheime trainingen om compleet on...


Advertentie

Win een summerbody bij Bodyvit studio

MAGGS winactie t.w.v. € 850,- 1 maand Personal Training t.w.v. € 450,- 1 maand small group training t.w.v. € 150,- 10 days Detox van Fittergy t.w.v. € 250,- Heb je al zin in de zomer? Terecht, want die komt er sneller aa...


Advertentie

Amber ging voor goud en verovert de wereld!

Wie de prestigieuze Wellaprijs Colorvision Gold wil winnen, moet het vak verstaan, creatief zijn in kleurgebruik, en zorgen dat de look voor het model ook draagbaar is. Bovendien zal je het eindresultaat zo moeten presenteren aan de jury, dat die als...


Advertentie

Stadskaffee laurens

Don’t tell them, show them, zeggen ze in de filmwereld. Want wat valt er nog te zeggen als je deze foto’s ziet? Hooguit dat het een ware belevenis is om er te zijn. en stadskaffee met een wijnkamer, een herenkamer, een biljartkamer, een grote ba...


Advertentie

Kom uit de verf!

Als leidinggevende bij meerdere bedrijven waarbij ze menig medewerker moest beoordelen op zijn of haar functioneren, ontdekte Tamara Kooijman dat dit deel van haar werk haar bij uitstek trok. Ze besloot zich om te scholen tot loopbaanadviseur en star...


Advertentie

Aandacht = resultaat!

Wie in de zomer een ‘beach body’ wil hebben, moet alvast in de winter aan de slag. En dan niet alleen in januari om de lekkernijen van de feestdagen kwijt te raken; voor blijvend resultaat moet beweging een vaste routine worden. Maar hoe breng je...


Advertentie

25 jaar Bergerac!

Al 25 jaar is Bergerac een begrip. Niet alleen in de regio, ook bij de duizenden toeristen die ieder jaar de woon- leef- en genietwinkel weer binnenlopen. Om vooral die laatste groep tegemoet te komen, is er straks ook een Bergerac webshop. In de win...


Advertentie

Hesron Bon schreef een boek op zijn telefoon

'Het perfecte plaatje bestaat niet’ Nadat zijn toenmalige vriendin twee jaar geleden een streep zette onder hun relatie, wist Hesron zich geen raad met de leegte na haar vertrek. De wanhoop dreef hem tot het aanmaken van een account op een datings...


Advertentie

Bachelor party in stijl

Met de bruiloft in zicht is een bachelor party waarbij vriendinnen zich uitputten om een verrassend programma in elkaar te draaien, niet meer weg te denken. Zo ook voor Anne die terugkijkend de lingerie styling party de absolute kers op de taart vond...


Advertentie

Staunton: van levende legende tot fashion brand

Intuïtief, onafhankelijk, alternatief De Amerikaanse surfheld van weleer, Robby Naish - zijn tweede naam Staunton- is voor Maartje van Egmond het toonbeeld van een sterke onafhankelijke geest, die er een unieke leefwijze op nahoudt en volledig op z...